Døjer du med nakke- eller rygsmerter? Så kan din hovedpude være synderen

Døjer du med nakke- eller rygsmerter? Så kan din hovedpude være synderen

oktober 23, 2017 Slået fra Af Michelle Løhde Nielsen

Når det kommer til kvaliteten af vores søvn, så spiller vores hovedpude en kæmpe rolle. Ofte større end vi lige går og tror. Hvis vi ikke har den rette hovedpude, så kan det betyde, at vi vågner op med hovedpine, nakkesmerter eller spændinger, der kan påvirke os resten af dagen. Hvis det er et generelt problem for dig, så er det en god idé at gå efter en ergonomisk pude, der kan give dig ekstra støtte. De findes i flere forskellige højder, og her er det din sovestilling, der afgør hvilken højde, du skal vælge. SengeSpecialisten har heldigvis lavet en guide til valg af den rigtige højde, så det er nemmere at gennemskue, hvad du skal gå efter. 

Billed ID: 658205134 

Sådan vælger du den rigtige hovedpude

  • Hvis du sover mest på siden, så skal du vælge en pude, der er relativt høj, så den kan udfylde hulningen mellem din skulder og din nakke. Ellers risikerer du, at din nakke bliver udsat for belastende vred og sidebøjninger. 
  • Hvis du primært sover på ryggen, så har du ikke behov for en høj hovedpude, da der ikke er nogen hulning at udfylde mellem din nakke og skuldre. Her skal du i stedet sørge for, at din nakke får god støtte, så rygsøjlen bliver naturligt udstrakt.
  • Hvis du mest sover på maven, så er det vigtigt, at du vælger en pude med knap så meget fyld. Den skal hellere være blød og fleksibel, så den kan formes til en behagelig stilling. Det er dog meget belastende for kroppen at sove på maven, så det kan anbefales at finde en hovedpude, der gør det komfortabelt for dig at ligge på siden eller ryggen i stedet.
  • Hvis du ikke har nogle problemer med ryg eller nakke, så er den klassiske dun- og fjerpude udmærket, da den kan formes, som du ønsker. Men selv hvis du døjer med mindre problemer i nakke og ryg eller ofte vågner med hovedpine eller spændinger, så kan en ergonomisk pude i den grad anbefales.